Jak tělo a mysl společně ovlivňují a léčí bolest

Objevte, jak propojení tradiční východní a moderní západní medicíny může být klíčem k překonání bolesti. Připojte se k nám na 7denní online kongres.

KONGRES PROBÍHÁ ONLINE
22.4. - 28.4. 2024

Bolest zad v prvním trimestru těhotenství: Příčiny a řešení

Bolest zad v prvním trimestru těhotenství: Příčiny a řešení

Bolest zad v prvním trimestru těhotenství není tak ojedinělá, jak by se mohlo zdát. Bolest zad je běžným problémem u těhotných žen, s prevalencí stoupající z 22-28 % ve 12. týdnu až na 49-66 % v 9. měsíci. Pojďme se podívat na to, proč vás bolí záda v prvním trimestru těhotenství, jak to řešit a kdy vyhledat lékařskou pomoc.

Příčiny bolesti zad v prvním trimestru těhotenství

Některé ženy bolí záda v kříži, někoho trápí bolest při sezení, v leže nebo při předklonu. Někdy může být bolest zad v prvním trimestru opravdu nesnesitelná a může vystřelovat až do oblasti kyčlí nebo nohou. Nejčastěji těhotné ženy trápí bolesti bederní páteře a oblast mezi kostí křížovou a kostmi pánevními, kde dochází k blokádám. Ale proč vás bolí záda už tak brzy? Bolest zad v 1. trimestru může být způsobena hned několika faktory:

Zvýšená produkce hormonů

Během těhotenství dochází ke zvýšení produkce hormonů, jako je relaxin, který pomáhá uvolnit vazy v pánevní oblasti a připravit tělo na porod.

Hormony, jež způsobují měkkost a elasticitu vaziva, uvolňují také klouby, a to může způsobovat bolest zad už v prvním trimestru. Bolest zad není závislá v tomto případě na velikosti plodu.

Audioseriál

TIP: 12 tipů, co na bolest zad v těhotenství

Stres

Stres může zvyšovat napětí svalů a způsobovat bolest, zejména v oblasti zad. Stres znemožňuje kvalitní regeneraci tkání a ruší správnou svalovou koordinaci. Proto je dlouhodobým „zabijákem“ zdravých zad.V prvním trimestru se těhotné ženy často stresují nejvíce a nahromaděný stres se tak může projevovat i bolestí zad.

Bolest zad v prvním trimestru těhotenství: Příčiny a řešení
Bolest zad v prvním trimestru těhotenství: Příčiny a řešení 4

Fyziologické změny

Tím, jak postupně roste miminko, roste i děloha, která klade čím dál vyšší nároky na vazy tvořící závěsný aparát dělohy. Tyto vazy nejsou tak pružné jako svaly a právě to působí těhotným ženám bolesti bederní páteře, kostrče, pánve, kyčlí, křížové oblasti, třísel a stydkých pysků. Od této bolesti mohou pomoci některé cviky.

TIP: Nesnesitelná bolest zad v těhotenství a co s tím?

Špatné držení těla

Tím, že dochází k větší produkci relaxinu, v těhotenství můžete pocítit bolesti zad od nevhodných návyků, které si s sebou dlouhodobě nesete, ale zatím se třeba neprojevily.

Jedním z nevhodných návyků je i špatné držení těla. Zkuste se naučit vhodné cviky, které vám uleví od bolesti a naučíte se zároveň, jak správně držet tělo. V dalších trimestrech to jen oceníte.

V ideální případě je vhodné začít cvičit už před otěhotněním, abyste předešly zbytečným problémům s bolestmi zad. Pokud plánujete miminko nebo už jste těhotná, určitě se podívejte na kurz pro těhotné, který vás naučí, jak efektivně cvičit a zabránit tak bolesti zad v těhotenství.

Nevhodná obuv

Ačkoliv to zatím na vás nemusí být vidět, vaše tělo se mění, rychleji vám proudí krev v těle, produkujete více hormonů a to vše odhaluje nedostatky ve vašem životním stylu, které se mohou projevovat bolestí zad.

V těhotenství také začínají otékat více nohy a je proto vhodné se od začátku zaměřit na vhodnou obuv, ve které budete mít rovnoměrně rozložené těžiště, budete posilovat svaly chodidel a hlavně budete mít dost prostoru, jakmile vám začnou otékat nohy. Vhodné jsou tzv. barefoot boty nebo ortopedická obuv.

Nadváha

Nadváha před těhotenstvím může mít za následek velmi brzké bolesti zad v 1. trimestru. Pomůže vám vám vhodné cvičení, strava a nošení vhodné obuvi.

Nedostatek fyzické aktivity

Je těžké se pohybovat a cvičit v začátku těhotenství, když první trimestr často provází i ranní nevolnosti a únava. Přesto, pokud se přestanete pohybovat a protahovat, můžete to vést k bolestem zad a dalších částí těla. Udržování se v dobré kondici a posilování klíčových svalů je důležité nejen jako příprava na porod, ale i jako prevence bolestí zad.

Bolest zad v prvním trimestru těhotenství: Příčiny a řešení
Bolest zad v prvním trimestru těhotenství: Příčiny a řešení 5

Co pomáhá na bolest zad v prvním trimestru těhotenství?

Bolest zad v prvním trimestru těhotenství je opravdu náročná, protože je často spojená s nevolnostmi, nafouknutým břichem a stresem z toho, aby bylo vše v pořádku. Naštěstí existuje hned několik věcí, které vám mohou pomoci.

Správné cviky na bolesti zad v 1. trimestru těhotenství

Čím dřív začnete provádět cviky na bolest zad, tím rychleji se vám uleví. Pokud nemůžete docházet za fyzioterapeutem nebo si nevíte rady, zkuste tento soubor online cvičení, který lze provádět během pouhých 15 minut denně a které opravdu pomáhají na bolest zad v prvním trimestru těhotenství. Dal ho dohromady český fyzioterapeut Tomáš Rychnovský, který se specializuje se na léčbu a prevenci bolesti v pohybovém systému.

Buďte aktivní

Často si ženy myslí, že po otěhotnění by měly přestat cvičit. To je ale obrovský mýtus. Být pohybově aktivní a pravidelně cvičit je zásadní pro prevenci bolesti zad ale i snazší porod. Nejvhodnější je plavání, pilates nebo jóga pro těhotné, ale pokud jste byly aktivní již před těhotenstvím, můžete opatrně pokračovat téměř v jakékoliv aktivitě. Vždy to ale konzultujte se svým ošetřujícím lékařem.

TIP: Kegelovy cviky v těhotenství: Jak posílit pánevní dno?

Správné držení těla

Držení těla hraje klíčovou roli v prevenci a léčbě bolesti zad. Posilování svalové a vazivové tkáně, zejména v oblasti páteře, může pomoci zmírnit přetěžování způsobené změnou rozložení tělesné hmotnosti během těhotenství. Pokud vás toto téma zajímá, více se můžete dozvědět v tomto kurzu.

Vhodná obuv

Dobré držení těla a nošení podpůrné obuvi mohou pomoci zmírnit bolest zad. V těhotenství je vhodné nosit barefoot boty nebo ortopedickou obuv, abyste měly dostatek prostoru v botě a správně rozložené těžiště nohy.

Masáže

Mezi nejefektivnější masáže na bolesti zad v těhotenství se považují ty, které uvolní napětí v kříži, zádech a šíji. Ty, při kterých musíte ležet, lze vykonávat maximálně do 20. týdne těhotenství. Potom se už musíte domluvit s masérem na poloze. Už od začátku těhotenství ale masérovi sdělte, že jste v jiném stavu a měly byste vždy volit masáž pro těhotné.

Kdy vyhledat lékařskou pomoc

Pokud je bolest zad doprovázena horečkou, pálením při močení, nebo vaginálním krvácením, je nutné okamžitě kontaktovat lékaře, neboť tyto příznaky mohou signalizovat vážné problémy, které by mohly vést k potratu.

Co si z článku odnést

Bolest zad v 1. trimestru je běžná, často je způsobená zvýšenou produkcí hormonů a stresem, ale i nevhodným držením těla nebo nedostatečnou aktivitou. Na bolest zad v prvním trimestru pomáhají masáže, cviky zaměřené na bolesti zad, dostatečná fyzická aktivita, ale i zdravá strava.

TIP: Jak si ulevit od bolesti zad v 2. trimestru těhotenství?

Často kladené otázky

Existuje online kurz, který mi pomůže od bolesti zad v těhotenství?

Ano, zkuste kurz od fyzioterapeuta Tomáše Rychnovského.

Pomáhá na bolest zad v prvním trimestru cvičení?

Ano, pomáhá, pokud provádíte správné cviky.

Jak často musím cvičit, aby mě přestala bolet záda?

Stačí cvičit 15 minut denně, pokud provádíte správné cviky.

Proč bolí záda v prvním trimestru těhotenství?

Záda bolí kvůli hormonálním změnám, stresu, ale i nedostatku pohybu či zanedbání posilování důležitých svalů, které nám pomáhají se správným držením těla.

Zdroje

  • Franklin, M.E. and Conner-Kerr, T., 1998. An analysis of posture and back pain in the first and third trimesters of pregnancy. Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy28(3), pp.133-138.
  • Casagrande, D., Gugala, Z., Clark, S.M. and Lindsey, R.W., 2015. Low back pain and pelvic girdle pain in pregnancy. JAAOS-Journal of the American Academy of Orthopaedic Surgeons23(9), pp.539-549.
  • Sabino, J. and Grauer, J.N., 2008. Pregnancy and low back pain. Current reviews in musculoskeletal medicine1, pp.137-141.
  • Timmons, J. (2016) First trimester pregnancy back pain: Causes, treatments and moreHealthline. Available at: https://www.healthline.com/health/pregnancy/first-trimester-back-pain#next-steps (Accessed: 26 September 2023). 
  • Djakow, J. (2015) Bolest Zad v těhotenství Jako příznak život ohrožujícího StavuNeurologie pro praxi. Available at: https://www.neurologiepropraxi.cz/pdfs/neu/2015/06/12.pdf (Accessed: 26 September 2023). 
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů