Jak tělo a mysl společně ovlivňují a léčí bolest

Objevte, jak propojení tradiční východní a moderní západní medicíny může být klíčem k překonání bolesti. Připojte se k nám na 7denní online kongres.

KONGRES PROBÍHÁ ONLINE
22.4. - 28.4. 2024

7 příčin bolesti kostrče při sezení

Bolest kostrče netrápí jen těhotné a lidi, co mají sedavé zaměstnání. Máte bolesti a nevíte, co si počít? V našem článku se dozvíte, jaké jsou nejčastější příčiny bolesti kostrče při sezení i tipy, jak s ní bojovat nebo lépe řečeno, už nikdy nebojovat.

Jakou podobu má bolest kostrče při sezení?

Bolest kostrče při sezení nelze univerzálně popsat, protože u každého může být jinak intenzivní. Někteří pociťují v oblasti kostrče tupou bolest a tlak ve spodních zádech, jiné zase trápí ostrá často i řezavá bolest. Mohou se také objevit další příznaky, jako je necitlivost, pálení nebo pocit nepohodlí v oblasti kostrče.

Kvůli bolesti kostrče při sezení mohou mít lidé navíc potíže s celkovou pohyblivostí a se vstáváním ze židle. V některých případech se rozvíjí zánět, který poznáte podle zarudnutí. Bolesti kostrče se odráží do celé pánve, od čehož se odvíjí také bolesti při stolici, menstruaci nebo pohlavním styku.

Mohlo by vás také zajímat: 8 tipů, co pomáhá na bolest zad nad zadkem.

Audioseriál

7 nejčastějších příčin bolesti kostrče při sezení

Příčin bolesti kostrče při sezení může být několik. Velmi často se stává, že spolu úzce souvisí. Mezi nejčastější příčiny bolesti kostrče při sezení tedy patří:

  1. Pád na kostrč – Úraz způsobený pádem nebo nárazem na kostrč může způsobit bolest. Tato bolest se může projevit okamžitě po úrazu nebo klidně až po několika měsících či letech. Důsledkem pádu mohou být svaly nebo vazy kolem kostrče v dlouhodobém napětí, což způsobuje vyšší citlivost této oblasti a omezenou pohyblivost.
  2. Špatné držení těla – Příliš časté a dlouhodobé sezení na tvrdých nebo nevhodných židlích, stejně jako dlouhodobé stání, může vést k nadměrnému namáhání svalů a vazů kolem kostrče. Tento problém postihuje především lidi s nadváhou nebo těhotné ženy.
  3. Těhotenství – Během těhotenství se uvolňují hormony, které zvyšují flexibilitu pánevní oblasti. V důsledku toho dochází k nadměrnému napětí vazů a svalů kolem kostrče, což způsobuje bolest kostrče v těhotenství při sezení.
  4. Změny ve struktuře kostrče – Někteří lidé mají anatomické odchylky, jako například abnormální zakřivení kostrče nebo vrozené defekty, které mohou způsobovat bolest kostrče při sezení.
  5. Infekce nebo záněty – Také infekce či záněty v oblasti kostrče a okolních tkání mohou způsobovat bolesti při sezení.
  6. Neurologické poruchy nebo degenerativní onemocnění – Některé neurologické poruchy a degenerativní onemocnění (artritida) mohou ovlivnit funkci i celistvost kostrče a vést k bolesti při sezení.
  7. Přetěžování svalů – Nadměrné napětí svalů kolem kostrče, které často souvisí s obdobím zvýšeného stresu, může způsobit asymetrický tah svalových vláken a bolest kostrče při sezení.
Příliš časté a dlouhodobé sezení na tvrdých nebo nevhodných židlích, stejně jako dlouhodobé stání, může vést k nadměrnému namáhání svalů a vazů kolem kostrče. Tahle příčina bolesti kostrče při sezení postihuje především lidi s nadváhou nebo těhotné ženy.

TIP: Co na bolest kostrče v těhotenství?

Jak se léčí bolest kostrče při sezení

Včasnou léčbou bolesti kostrče při sezení předejdete dalším a mnohem závažnějším zdravotním komplikacím. Pokud byste léčbu zanedbali, dělalo by vám problém vykonávat základní činnosti, u nichž byste nemohli ani sedět, ani stát.

Fyzioterapie

Nad návštěvou fyzioterapeuta se rozhodně dlouho nerozmýšlejte. Naopak, mělo by to být to první, co vás napadne, když vás bolest kostrče zasáhne. Odborník identifikuje přesnou příčinu bolesti kostrče při sezení a na základě toho s vámi provede potřebná cvičení.

Pokud vyhledáváte lékařskou ordinaci velmi neradi a bolest kostrče je mírná, doporučuji vám alespoň cvičit podle mého online kurzu. Kurz je zaměřený nejen na to, jak žít bez bolesti kostrče při sezení, ale celkově bez bolesti zad i jiných částí těla. Bolest léčím komplexně a využívám nejnovější metody západní medicíny. Spolu s manželkou jsem během jejího těhotenství vytvořil také kurz i pro těhotné a ženy po porodu.

Správné držení těla

Správné držení těla při sezení může výrazně pomoci snížit tlak na oblast kostrče. Když udržujeme přirozenou křivku páteře a sedíme vzpřímeně, minimalizujeme tlak na kostrč a rovnoměrně rozkládáme váhu těla. Tím se také snižuje napětí ve svalech kolem kostrče.

Správné držení těla při sezení může výrazně pomoci snížit tlak na oblast kostrče. Když udržujeme přirozenou křivku páteře a sedíme vzpřímeně, minimalizujeme tlak na kostrč a rovnoměrně rozkládáme váhu těla. Tím se také snižuje napětí ve svalech kolem kostrče.

Polštář

Speciální polštáře navržené na podporu kostrče mají vyříznutou část, díky níž se sníží přímý tlak na svaly a vazy kolem kostrče.

Současně s tím odpadá nepohodlí spojené s dlouhodobým sezením. Polštáře během sezení totiž pomáhají udržet páteř ve správné poloze a předcházet tak dalšímu zhoršení bolesti.

TIP: Trápí vás bolest zad i v kříži? Víme, co pomáhá.

Teplá koupel

Teplá koupel vám může jednorázově ulevit od bolestí kostrče. Koupání v teplé vodě přispívá k uvolnění napětí a křečí ve svalech kolem kostrče.

Zároveň zvyšuje teplá voda průtok krve do postižené oblasti. Zlepšená cirkulace pomáhá zbavit tělo toxinů a odstranit z kostrče a okolních tkání zánět, což podporuje hojení.

Koupání v teplé vodě samozřejmě také odbourává stres, který může bolesti kostrče při sezení zhoršovat. Relaxace ve vaně vede ke zlepšení psychického stavu a celkového pocitu pohody.

Jak správně sedět, když vás bolí kostrč

Bolesti kostrče při sezení předejdete správným držením těla. Seďte vzpřímeně a pokuste se zachovat přirozené zakřivení páteře. Vzpřímeně držte hlavu nad páteří a ramena spusťte uvolněně dolů. Rozložte váhu těla rovnoměrně na obě strany sedací kosti.

Pokud je to možné, dávejte si od dlouhodobého sezení přestávky. Během nich se protáhněte, aby se vaše svaly uvolnily a snížil se tlak na kostrč. Pořiďte si také ergonomickou židli, která vám pomůže držet tělo ve správné poloze.

Přečtěte si také, co signalizuje bolest zad v oblasti ledvin.

Často kladené dotazy

Jak zmírnit bolest naražené kostrče?

Pokud máte naraženou kostrč, pořiďte si polštář s výřezem na kostrč, na oblast si dávejte teplé obklady a dopřejte si horkou koupel. Doporučuji vyhledat také pomoc fyzioterapeuta, který s vámi provede potřebné cviky. Pokud vás kostrč velmi bolí, vyhledejte co nejdříve pomoc lékaře.

Proč mě bolí kostrč, když sedím?

To může být způsobeno hned několika důvody: Úrazem, špatným držení těla nebo třeba i těhotenstvím.

Jak dlouho trvá bolest kostrče?

Bolest kostrče trvá různě dlouho v závislosti na její příčině a závažnosti. Někdy může ustoupit během několika týdnů, v jiných případech vyžaduje dlouhodobou léčbu.

Proč mě trápí bolest kostrče při sezení po operaci prostaty?

Po operaci prostaty může docházet k tlaku na okolní tkáně a nervy, což může způsobit bolesti kostrče při sezení. Tento stav vyžaduje individuální léčbu pod dohledem lékaře.

Můžu mít bolesti kostrče při sezení v těhotenství?

Ano, během těhotenství se vyvíjí nadměrný tlak na pánev a kostrč v důsledku růstu plodu, který může způsobit bolesti kostrče při sezení. S bolestí vám může pomoct cvičení pod dohledem odborníka.

Zdroje

FOYE, Patrick M. Coccydynia: tailbone pain. Phys Med Rehabil Clin N Am, 2017, 28.3: 539-549.

MOHAMMED, Raaid Abed. Management and treatment of coccydina (tail bone pain). European Journal of Molecular and Clinical Medicine, 2022, 9.7: 2496-2505.

KHANDEKAR, Sumukh. Tailbone pain.

MABROUK, Ahmed; ALLOUSH, Almothenna; FOYE, Patrick. Coccyx pain. 2020.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů