Jak tělo a mysl společně ovlivňují a léčí bolest

Objevte, jak propojení tradiční východní a moderní západní medicíny může být klíčem k překonání bolesti. Připojte se k nám na 7denní online kongres.

KONGRES PROBÍHÁ ONLINE
22.4. - 28.4. 2024

Bolest beder: Co způsobuje bolest zad v oblasti beder?

Co znamená bolest beder? Samozřejmě vám tělo dává najevo, že něco není v pořádku a potřebujete udělat pár změn. V tomto článku si povíme, co všechno bolest zad v oblasti beder způsobuje, jak si od ní ulevit a jaké kroky podniknout pro to, aby se vám bolest beder nevrátila.

Co způsobuje bolest bederní páteře?

Bolest zad v oblasti beder dokáže každodenní aktivity výrazně omezit, což se negativně podepíše na kvalitě vašeho života. Když budete znát příčiny bolesti, bude se vám pak snáz hledat způsob, jak se jí zbavit. Mezi nejčastější příčiny bolesti beder patří:

  • Nadváha a obezita – Výrazná nadváha a obezita zvyšují zátěž na páteř a mohou tak způsobit bolest zad v oblasti beder.
  • Genetika – Rozhodně nelze opomenout genetické predispozice, které mohou vést k náchylnosti k určitým onemocněním páteře způsobujících bolest.
  • Stáří – S narůstajícím věkem dochází k opotřebení obratlů, což může mít za následek bolest zad v oblasti beder.
  • Nedostatek fyzické aktivity – Málo pohybu znamená ochabnutí svalů a snížení flexibility páteře. Výsledkem je bolest beder.
  • Nevhodný pohyb – Pokud se hýbete dostatečně, ale bederní páteř vás pořád bolí, může být problém ve špatné technice cvičení.
  • Těžká manuální práce – Těžká manuální práce může způsobit nadměrné namáhání páteře a vést k bolesti zad včetně beder.
  • Těhotenství – Bolest zad v oblasti beder v těhotenství není nic ojedinělého. Během těhotenství dochází k nárůstu hmotnosti a změnám v tělesné konstituci, které můžou přetěžovat páteř. Hormonální změny navíc ještě ovlivňují klouby a svaly.
  • Menstruace – Bolest beder při menstruaci může udeřit kvůli hormonálním změnám a svalovému napětí.
  • Zánět sedacího nervu – Sedací nerv se táhne od dolní páteře až po nohu. Když je podrážděn nebo zúžen, projevuje se to bolestí beder.
  • Poranění páteře – Úrazy, pády, nárazy nebo nehody mohou poškodit páteř a způsobit bolest zad v oblasti beder.
  • Onemocnění páteře – Různá onemocnění, jako je osteoartritida (onemocnění kloubů), spondylóza (onemocnění krční páteře), vyhřezlá ploténka nebo spondylolistéza (posun obratle vůči sousednímu dopředu) se často projevují i bolestí beder.

TIP: Bolí vás záda v oblasti ledvin? Pak si přečtěte náš článek.

Těžká manuální práce může způsobit nadměrné namáhání páteře a vést k bolesti zad včetně beder.
Bolest beder: Co způsobuje bolest zad v oblasti beder? 5

Druhy bolesti beder

Intenzita bolesti bederní páteře souvisí s její příčinou. Podle toho, jak vás bederní páteř bolí, můžete tedy poznat, co ji spustilo. Rozlišujeme:

Audioseriál
  • Náhlou bolest zad v oblasti beder – Akutní bolest zad se projevuje náhle, často po úrazech, zvedání těžkých břemen nebo prudkých pohybech. Může být velmi silná a vás omezovat v pohybu. Také se můžete setkat s bolestí v bedrech při kašli. To je známkou velké zátěže bederní páteře, jejíž příčinou může být vyhřezlá ploténka nebo zánět sedacího nervu.
  • Chronickou bolest zad v oblasti beder – Tento typ bolesti trvá více než 12 týdnů a může být způsoben opakujícím se zraněním, degenerativním onemocněním nebo dlouhodobým a nadměrným zatížením páteře. Často jde o tupou bolest v bedrech, která by se dala popsat jako tlak. I když není tak bolestivá jako akutní bolest, tak to neznamená, že byste měli za každou cenu zatnout zuby a nic s ní nedělat.
  • Mohlo by vás zajímat: Co signalizuje bolest zad?

Co všechno může bolet od bederní páteře?

Od bederní páteře může bolet celá řada dalších částí těla, a to opět v závislosti na příčině bolesti. Bolest zad v oblasti beder se může promítnout do:

  • Hýždí – Bolest beder často doprovází bolest v oblasti hýždí, obzvlášť když je podrážděn sedací nerv.
  • Nohou – Pokud jsou nervy v bederní oblasti stlačeny nebo podrážděny, vede to k bolesti, brnění nebo dokonce necitlivosti v nohách.
  • Kyčlí – Bolest zad v oblasti páteře může vyvolat bolest v kyčlích, které jsou propojeny s bederní oblastí.
  • Pánevní oblasti – Bolest bederní páteře vyvolává v některých případech i bolest nebo nepohodlí v oblasti pánevního dna.
  • Přečtěte si více o bolesti nohou od zad.
Bolest beder často doprovází bolest v oblasti hýždí, obzvlášť když je podrážděn sedací nerv.
Bolest beder: Co způsobuje bolest zad v oblasti beder? 6

Jak uvolnit bederní páteř?

Svou bolest byste měli v každém případě konzultovat s lékařem, který odhalí její přesnou příčinu. Samozřejmě se můžete obrátit také na mě. K léčbě bolesti zad přistupuji komplexně, využívám přitom metody západní medicíny a vždy usiluji o to, aby byly léky na bolest tím posledním řešením. Níže najdete tipy, jak uvolnit bederní páteř.

TIP: Víte, co způsobuje bolest zad po probuzení a jak ji řešit?

Správné dýchání

Možná se budete divit, ale hluboké a kontrolované dýchání vám může opravdu hodně pomoct. Správný dech totiž dokáže uvolnit napětí a stres, který bolest zad v oblasti beder velmi často zhoršuje a někdy i způsobuje.

Jakmile se bolest beder projeví, soustřeďte se na své dýchání. Dýchejte pomalu a zhluboka do břicha tak, abyste cítili, jak se uvolňují svaly kolem beder.

Lokální teplo

K uvolnění ztuhlé bederní páteře slouží také suché teplo. Cílem je prohřát svaly do hloubky, díky čemuž se zlepší průtok krve a zmírní bolest. Je potřeba zahřívat bederní oblast na 40 až 60 °C alespoň po dobu 10 minut. Můžete použít přežehlený ručník zabalený v alobalu, který teplo zaizoluje uvnitř. Mnohem pohodlnější variantu představují gelové sáčky nahřáté v horké vodě a stačit vám bude i láhev s teplou vodou.

Cviky na bolest beder

Specifické cvičení zaměřené na břišní a zádové svaly pomáhá stabilizovat bederní páteř a snížit tlak na obratle. Cviky na bolest zad v oblasti beder by měly záda nejen uvolnit, ale také posílit.

Dbejte na správné provedení cviků, abyste si ještě nepřitížili. Budu rád, když se zapojíte do mého online kurzu, kde vám všechno podrobně vysvětlím i předvedu, abyste cvičili efektivně z pohodlí domova a nemuseli nikam jezdit.

TIP: Jak se zbavit bolesti zad v těhotenství a po porodu?

Jóga

Jóga dokáže zmírnit bolest zad v oblasti beder díky tomu, že při ní posilujete mimo jiné svaly kolem páteře a zlepší se i vaše flexibilita. Na uvolnění bederní páteře je vhodná pozice pes hlavou dolů, při níž se protahuje celá zadní část těla a posiluje ta přední. 

Masáž na bolest zad v oblasti beder

Profesionální masáž přispívá k uvolnění stresu a napětí svalstva kolem beder i zlepšení průtoku krve do oblasti. Certifikovaný masér se zaměří na problematická místa a udělá vše pro to, aby bolest zad v oblasti beder ustoupila. Ještě jednou zdůrazním profesionální provedení masáže. Když vás bude masírovat někdo z vašich blízkých bez potřebných zkušeností, může mít masáž úplně opačný efekt.

TIP: Bolí vás nejen bedra, ale celá spodní záda? Víme, jaké jsou příčiny a řešení bolesti spodních zad.

Profesionální masáž přispívá k uvolnění stresu a napětí svalstva kolem beder i zlepšení průtoku krve do oblasti. Certifikovaný masér se zaměří na problematická místa a udělá vše pro to, aby bolest zad v oblasti beder ustoupila.
Bolest beder: Co způsobuje bolest zad v oblasti beder? 7

TIP: 7 příčin bolesti kostrče při sezení

Jak předejít bolesti beder?

Nejdůležitější je bolesti beder předcházet. Prevence se skládá z:

  • Pravidelného pohybu – Pravidelný pohyb a cvičení, která posilují břišní a zadní svaly, pomáhají udržet bederní páteř silnou a pružnou. Zahrňte do svého režimu různorodé aktivity, jako třeba plavání, jógu, cvičení zaměřené na střed těla nebo třeba obyčejnou chůzi.
  • Ergonomie – Při každodenních činnostech nezapomínejte dbát na to, aby bylo vaše tělo ve správné poloze, hlavně při sezení nebo zvedání těžkých předmětů. Součástí sedavého zaměstnání by měla být ergonomická židle s dobrou podporou bederní páteře a monitor umístěný ve správné výšce. Při manuální práci si zkuste dávat malé přestávky, během kterých se lehce protáhnete.
  • Zdravého životního stylu – Zdravý životní styl není jen o cvičení, ale také o udržování zdravé váhy, omezení kouření a konzumace alkoholu. Zdravý životní styl přispívá k celkovému zdraví páteře a snižuje riziko bolesti beder.
  • Spánku – Zvolte si vhodnou matraci a polštář, které páteři poskytují dostatečnou oporu. Vyhněte se příliš měkké nebo naopak příliš tvrdé matraci.
  • Regulace stresu – Jak už jste se dočetli nejen v tomto článku, stres přispívá k napětí svalů a zhoršuje bolest zad v oblasti páteře. Najděte si čas na relaxaci, meditaci nebo jiné techniky, jejichž cílem je snížení stresu. Dlouhodobý stres může být také psychosomatickou příčinou bolesti zad.
  • Mohlo by vás také zajímat: Co pomáhá na bolest zad v kříži?

Často kladené dotazy

Jak se projevuje zánět bederní páteře?

Zánět bederní páteře se často projevuje bolestí a omezenou pohyblivostí v dolní části zad. Lidé mohou cítit ztuhlost bederní oblasti. Někdy také dochází k vystřelování bolesti do nohou nebo stehen.

Jak dlouho trvá bolest beder?

Doba trvání bolesti beder se liší v závislosti na její příčině. Obecně platí, že akutní bolest zad v oblasti beder by měla díky správné léčbě odeznít během několika dní. Pokud však bolest zad v oblasti beder trvá více jak šest týdnů, vyžaduje delší léčbu.

Jak spát při bolesti beder?

Při bolesti beder je ideální spát na boku s mírně ohnutými koleny a polštářem mezi koleny pro správnou podporu páteře. Další možností je spát na zádech s polštářem pod koleny, díky čemuž se sníží tlak na bederní páteř.

Jak ulevit bolesti bederní páteře?

Na bolest zad v oblasti beder pomáhá lokální teplo, cviky na bolest beder, správné dýchání, jóga nebo masáže. Řešení bolesti byste ale měli vždy konzultovat s lékařem.

Čím je způsobená bolest beder v těhotenství?

Během těhotenství dochází k bolesti beder z důvodu změn v tělesné hmotnosti, posunu těžiště, hormonálních změn a zvýšeného tlaku na bederní páteř v důsledku růstu dělohy.

Co na bolest beder a břicha?

Pokud trpíte bolestí beder a břicha, je důležité konzultovat problém s lékařem, aby se odhalila přesná příčina této bolesti. V závislosti na diagnóze vám lékař doporučí, jak dále postupovat.

Co na bolest beder po porodu?

Po porodu bývá příčinou bolesti beder přetížení svalů během porodu, hormonální změny a změny v tělesné hmotnosti. K ulevení bolesti pomáhá suché teplo a cviky na bolest beder nejlépe pod odborným dohledem.

Jaká je příčina bolesti beder a podbříšku?

Bolest beder a podbřišku může být způsobena různými faktory, včetně gynekologických problémů, infekcí močových cest, zažívacích potíží nebo svalového napětí. Je důležité konzultovat problém s lékařem, který zjistí příčinu bolesti a navrhne vhodnou léčbu.

Zdroje

HOY, Damian, et al. The epidemiology of low back pain. Best practice & research Clinical rheumatology, 2010, 24.6: 769-781.

KOES, Bart W.; VAN TULDER, MWm; THOMAS, Siep. Diagnosis and treatment of low back pain. Bmj, 2006, 332.7555: 1430-1434.

BUCHBINDER, Rachelle, et al. Low back pain: a call for action. The Lancet, 2018, 391.10137: 2384-2388.

BURTON, A. Kim. How to prevent low back pain. Best practice & research Clinical rheumatology, 2005, 19.4: 541-555.

COHEN, Steven P.; ARGOFF, Charles E.; CARRAGEE, Eugene J. Management of low back pain. Bmj, 2008, 337.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů